Genom att samverka ska SFI-eleverna få större möjlighet att lära sig svenska. SFI-kör, medspråk och vardagssvenska är några sätt att erbjuda en utökad SFI.
Studieförbundens samarbete med Lindesbergs kommun skapar nya möjligheter att lära sig språket. Det är fyra olika studieförbund, Bilda, ABF, Medborgarskolan och Studieförbundet Vuxenskolan, som har samarbete med lärcentrum Masugnen i Lindesbergs kommun.
Per Nilsson Klack som är kommunens samordnare för SFI och AME (arbetsmarknadsenheten) förklarar att många nyanlända med låg utbildningsnivå har svårt att lära sig svenska med traditionell SFI-undervisning.
Praktisk undervisning
Genom studieförbunden finns möjlighet att få utökad undervisning i svenska på ett mer praktiskt sätt.
– Målet är att fler ska ta sig igenom SFI snabbare, säger Per Nilsson Klack.
Lindesbergs kommun har satsat på att skapa goda förutsättningar för samarbetet mellan kommunen och studieförbunden. Syftet är att underlätta för studieförbunden att komma in i verksamheten för elevernas bästa.
För att lyckas
Per Nilsson Klack ser att det finns två saker som gjort att samarbetet har lyckats:
Lindesbergs kommun har satsat på att anställa en person som samordnar och håller ihop arbetet.
– Det är jag som är samordnare och som står för kontakt och planering med studieförbunden, samordnar scheman, ser till att det finns lokaler och håller i övrig övergripande planering. Om det inte finns någon som kan samordna och hålla i det övergripande arbetet är det svårt att få kontinuitet i arbetet, tror Per Nilsson Klack.
Den andra nyckeln för att lyckas med utökad SFI är ett samlat schema.
– Vi har lagt alla obligatoriska lektioner på förmiddagen. Då blir det mycket lättare att plocka in externa aktörer på eftermiddagen och man kan sätt ihop grupper utifrån behov. Det är det bästa sättet att kunna erbjuda det här till de individer som behöver aktiviteten mest, säger Per Nilsson Klack.
Flera positiva effekter
Förutom bättre språkundervisning tror Per Nilsson Klack att studieförbundens även bidrar med andra positiva effekter.
Det blir mer informellt och deltagarna i gruppen lär känna varandra på ett annat sätt. Inom folkbildningen mäts ju inte kunskapen, utan man deltar av intresse för att man tänker att det kan vara bra för den egna språkutvecklingen. Jag skulle absolut säga att det stärker dem även socialt och i måendet, säger Per Nilsson Klack.
En annan viktig del i arbetet är att personer som är inskrivna på arbetsmarknadsenheten också har möjlighet att delta i studieförbundens cirklar.
De kan ha varit i Sverige i flera år, men kan inte så mycket svenska än. De har egentligen ett ännu större behov av att lära sig svenska än de som är helt nya i Sverige. Så personer från arbetsmarknadsenheten får alltid platser i studieförbundens verksamhet om de vill, säger Per Nilsson Klack.
Viktigt med fritt och frivilligt
Den kanske största utmaningen har varit att lösa krocken mellan SFI-elevernas utbildningsplikt och folkbildningens viktigaste princip: att deltagandet ska vara fritt och frivilligt.
Kommunen såg att det kunde bli ett problem eftersom eleverna som går SFI har skyldighet att delta i aktivitet för att få bidrag.
– Men det löste vi genom att samtala med personerna som ansvarar för försörjningsstödet. De insåg också att det viktigaste är att erbjuda en bra individanpassad undervisning. Så nu behöver studieförbundens aktiviteter inte redovisas för att deltagarna ska få bidrag. Studiecirklarna är frivilliga att delta i och om man inte vill delta i studiecirklarna erbjuds man andra alternativ som alltid är öppna på eftermiddagen, säger Per Nilsson Klack.