Genom att samverka ska SFI-eleverna få större möjlighet att lära sig svenska. SFI-kör, medspråk och vardagssvenska är några sätt att erbjuda en utökad SFI.
Studieförbundens samarbete med Lindesbergs kommun skapar nya möjligheter att lära sig språket. Det är fyra olika studieförbund, Bilda, ABF, Medborgarskolan och Studieförbundet Vuxenskolan, som har samarbete med lärcentrum Masugnen i Lindesbergs kommun.
Per Nilsson Klack som är kommunens samordnare för SFI och AME (arbetsmarknadsenheten) förklarar att många nyanlända med låg utbildningsnivå har svårt att lära sig svenska med traditionell SFI-undervisning.
Praktisk undervisning
Genom studieförbunden finns möjlighet att få utökad undervisning i svenska på ett mer praktiskt sätt.
- Målet är att fler ska ta sig igenom SFI snabbare, säger Per Nilsson Klack.
Lindesbergs kommun har satsat på att skapa goda förutsättningar för samarbetet mellan kommunen och studieförbunden. Syftet är att underlätta för studieförbunden att komma in i verksamheten för elevernas bästa.
För att lyckas
Per Nilsson Klack ser att det finns två saker som gjort att samarbetet har lyckats:
Lindesbergs kommun har satsat på att anställa en person som samordnar och håller ihop arbetet.
- Det är jag som är samordnare och som står för kontakt och planering med studieförbunden, samordnar scheman, ser till att det finns lokaler och håller i övrig övergripande planering. Om det inte finns någon som kan samordna och hålla i det övergripande arbetet är det svårt att få kontinuitet i arbetet, tror Per Nilsson Klack.
Den andra nyckeln för att lyckas med utökad SFI är ett samlat schema.
- Vi har lagt alla obligatoriska lektioner på förmiddagen. Då blir det mycket lättare att plocka in externa aktörer på eftermiddagen och man kan sätt ihop grupper utifrån behov. Det är det bästa sättet att kunna erbjuda det här till de individer som behöver aktiviteten mest, säger Per Nilsson Klack.
Flera positiva effekter
Förutom bättre språkundervisning tror Per Nilsson Klack att studieförbundens även bidrar med andra positiva effekter.
- Det blir mer informellt och deltagarna i gruppen lär känna varandra på ett annat sätt. Inom folkbildningen mäts ju inte kunskapen, utan man deltar av intresse för att man tänker att det kan vara bra för den egna språkutvecklingen. Jag skulle absolut säga att det stärker dem även socialt och i måendet, säger Per Nilsson Klack.
En annan viktig del i arbetet är att personer som är inskrivna på arbetsmarknadsenheten också har möjlighet att delta i studieförbundens cirklar.
- De kan ha varit i Sverige i flera år, men kan inte så mycket svenska än. De har egentligen ett ännu större behov av att lära sig svenska än de som är helt nya i Sverige. Så personer från arbetsmarknadsenheten får alltid platser i studieförbundens verksamhet om de vill, säger Per Nilsson Klack.
Viktigt med fritt och frivilligt
Den kanske största utmaningen har varit att lösa krocken mellan SFI-elevernas utbildningsplikt och folkbildningens viktigaste princip: att deltagandet ska vara fritt och frivilligt.
Kommunen såg att det kunde bli ett problem eftersom eleverna som går SFI har skyldighet att delta i aktivitet för att få bidrag.
- Men det löste vi genom att samtala med personerna som ansvarar för försörjningsstödet. De insåg också att det viktigaste är att erbjuda en bra individanpassad undervisning. Så nu behöver studieförbundens aktiviteter inte redovisas för att deltagarna ska få bidrag. Studiecirklarna är frivilliga att delta i och om man inte vill delta i studiecirklarna erbjuds man andra alternativ som alltid är öppna på eftermiddagen, säger Per Nilsson Klack.
Förra veckan hade Regnbågsteatern i Nora premiär för sin föreställning ”Allsång på gränsen – Till vadå? Galenskap!”.
Teatergruppen bildades 2016 och har spelat många föreställningar ihop sedan dess. Deltagare inom Daglig verksamhet från kommunerna Hällefors, Ljusnarsberg och Lindesberg besökte föreställningen. Marika Niklasson som är
I veckan arrangerades aktivitetsdagar för seniorer. Studieförbundet NBV anordnade evenemanget ”Klubb Silver” där besökarna fick snickra, sjunga allsång, prova på capoeira, silversmide, att måla väggakvarell och att dansa linedance och tango.
Folkhögskolor och studieförbund är viktiga aktörer för att stärka och utveckla den svenska demokratin. Folkbildningen stärker inte bara föreningslivet och ger förutsättningar för föreningar att utvecklas som demokratiska organisationer utan också viktiga bildnings- och utbildningsarenor för de politiska partierna. Folkbildningens aktiva roll
Under Vinterspår bjöd musikkåren på konsert i Frövifors pappersbruksmuseum och i Lindesbergs stadsbibliotek höll studiecirkeln Onsdagsgruppen i en
PRESSMEDDELANDE
Folkbildningen rustar för att möta flyktingar från Ukraina
-Nu rustar länets studieförbund och folkhögskolor för att kunna bidra i flyktingmottagandet. Folkbildningen kan se till att de som flytt från Ukraina både får något annat att tänka på för en stund men också mer kunskap om Sverige och det svenska språket. Även

Läs om Loden Tuckerhill, Hampus Wiksten och flera andra nuvarande och före detta studerande på Örebros sex folkhögskolor i denna annonstext hos Nerikes Allehanda.
Personlig resa på folkhögskola i Örebro
Genom att samverka ska SFI-eleverna få större möjlighet att lära sig svenska. SFI-kör, medspråk och vardagssvenska är några sätt att erbjuda en utökad SFI.
Studieförbundens samarbete med Lindesbergs kommun skapar nya möjligheter att lära sig språket. Det är fyra olika studieförbund, Bilda, ABF, Medborgarskolan och Studieförbundet
Att komma till ett främmande land och anpassa sin barnuppfostran till det nya landets lagar och dess oskrivna regler är en stor utmaning för många av de föräldrar som kommer till Sverige.
Och okunskap leder till otrygghet så det är viktigt att samhället erbjuder stöd till föräldrar.
Det har inte funnits något särskilt stöd till